KNAC Heuvelklim

 

        Eenmaal per jaar trok het bonte racegezelschap naar de Limburgse heuvels,

    en dan specifiek naar het gehucht Camerig nabij Vaals om daar zo snel mogelijk

     de "Cameriger berg" (Groenenweg) in het Vijlener bos per raceauto te "beklimmen" 

            Daar was het LAC racingteam ook altijd van de partij (thuiswedstrijd)

             ook stonden daar verschillende keren HvB monoposto's aan de start


 

                            Vanaf 1953 is de Internationale heuvelklim  gehouden,

               de Cameriger berg werd dan twee dagen voor alle verkeer afgesloten,

             en konden de vele deelnemers, één voor één de 1200 mtr berg bestormen,

                      om zo proberen de snelste tijd neer te zetten in hun klasse,

          die bestond uit normale opgevoerde serieauro's en Grand Tourisme wagens of,                 sportwagens en rensportauto's die dan weer onderverdeeld waren op cilinderinhoud.

Limburgs Dagblad 19-05-1954
Limburgs Dagblad 19-05-1954
Met dank aan Henk A. Hazelaar
Met dank aan Henk A. Hazelaar
 1953 4 Juli  Hans van Dieten in de Cotura BMW
Met dank aan Rob Petersen
De Poll Special van Wim Poll. 1958.
De Poll Special van Wim Poll. 1958.
Limburgs Dagblad  16-09-1955
Limburgs Dagblad 16-09-1955
     Het was altijd gezellig aan de start en op het terras van restaurant "Buitenlust",                                         met het prachtige uitzicht tot in België
Het was altijd gezellig aan de start en op het terras van restaurant "Buitenlust", met het prachtige uitzicht tot in België
  Het verkeersbord met stopverbod was twee dagen overbodig ,                                     gestopt  werd alleen bij de finish
Het verkeersbord met stopverbod was twee dagen overbodig , gestopt werd alleen bij de finish


In de Vredestein jurybus aan de start werd contact gehouden met de finishplaats via een veldtelefoon (kabel werd uitgerold van start tot finish) om zodoende de tijden te noteren die even later tegen de achterruit van de bus werden geplakt.  

      Aansluiten voor de start
Aansluiten voor de start
De Tijd / De Maasbode  13-09-1965
De Tijd / De Maasbode 13-09-1965
Ben Pon in zijn Porsche
Ben Pon in zijn Porsche
        Miel Linders met de LAC BMW aan de start voor een "klim"....
Miel Linders met de LAC BMW aan de start voor een "klim"....
     ....en "on the run"
....en "on the run"
limburgs Dagblad 16-09-1963
limburgs Dagblad 16-09-1963


Aan de start de snelste drie "onder de minuut klimmers" vooraan Dudok van Heel (DKW special) daarachter de Fransman Marx (Porsche RS) en de Beaufort (Porsche formule 1) Rechts : Carel Godin de Beaufort in zijn run 

Na de Cameriger berg beklommen te hebben sloten de wagens weer achteraan in de rij voor de volgende beklimming. Rechts de uitslagen van 1963

 

 

  Foto slide-show, foto's met dank aan KNAC (Koninklijke Nederlandse Automobiel Club)

Limburgs Dagblad  09-09-1966
Limburgs Dagblad 09-09-1966

   

     Toine Hezemans aan de start in een HvB, vader Thieu had de snelste tijd neergezet.

      Thieu exploiteerde in het nabije Vaals een kartbaan waar na de vrijdag sessies met                         bevriende coureurs "doorgeraced" en gefeest werd om vervolgens ,

                             zaterdagmorgen weer "fris" aan de start te verschijnen 

   Ben Huisman aan de start met een HvB BMW  foto Archief Henk v Zalinge
Ben Huisman aan de start met een HvB BMW foto Archief Henk v Zalinge

   

      Links Toine Hezemans en rechts Ben Huisman in een HvB van het Stichts racing team,

                                               bezig met hun run tegen de heuvel 

                                 

                                        Philip Keller aan de start voor zijn run

                    Links de Techno formule 3 van de Brit Graham Goodman in de wachtrij,

                       en rechts de Vredesteinbus bij de start eind zestiger jaren  


             

                     Foto slide-show, foto's met dank aan Henk A. Hazelaar

Met dank aan Maurice Bergsteyn
Met dank aan Maurice Bergsteyn
Met dank aan Maurice Bergsteyn
Met dank aan Maurice Bergsteyn
Met dank aan Maurice Bergsteyn
Met dank aan Maurice Bergsteyn
      Hub Nijsten met zijn Porsche 356 aan de tart voor een klim in 1967
Hub Nijsten met zijn Porsche 356 aan de tart voor een klim in 1967
Met dank aan Winau Berkhof
Met dank aan Winau Berkhof

               Hub Nijsten met zijn Porsche 356 aan een klim in 1967

Met dank aan Winau Berkhof
Met dank aan Winau Berkhof
Met dank aan Winau Berkhof
Met dank aan Winau Berkhof
Met dank aan Winau Berkhof
Met dank aan Winau Berkhof

                                   Fotoslide met dank aan Winau Berkhof

Met dank aan Jörgen Dijkstra
Met dank aan Jörgen Dijkstra
Met dank aan Jörgen Dijkstra
Met dank aan Jörgen Dijkstra
Met dank aan Jörgen Dijkstra
Met dank aan Jörgen Dijkstra
Met dank aan Jörgen Dijkstra
Met dank aan Jörgen Dijkstra
Met dank aan Jörgen Dijkstra
Met dank aan Jörgen Dijkstra
Met dank aan Jörgen Dijkstra
Met dank aan Jörgen Dijkstra
Met dank aan Jörgen Dijkstra
Met dank aan Jörgen Dijkstra
Met dank aan Jörgen Dijkstra
Met dank aan Jörgen Dijkstra
1965 , Hirondelle-DKW van Ron Ton, de Elva-DKW van Huug de Kruijff foto NCAD/Henk van Zalinge)
Met dank aan Winau Berkhof
Met dank aan Winau Berkhof
Met dank aan Winau Berkhof
Met dank aan Winau Berkhof
Met dank aan Winau Berkhof
Met dank aan Winau Berkhof

                                          Teambespreking bij de heuvelklim te Vaals.

                    Links Hans Oskamp, met daarnaast Wim Boshuis en manager Gert Oosterman in gesprek.

                        KLIK OP EEN FOTO VOOR EEN GROTER FORMAAT

 

           Het ging ook wel eens mis, Hans Deen heeft een bocht gemist met zijn DAF 55

foto met dank aan Ed von Tongelen
foto met dank aan Ed von Tongelen

                                                      

      De BMW 700 PT2 van Jan van  Leersum ramde op zaterdag 1970 om half twaalf frontaal 
      een boom nadat een draagarm was gebroken, hij werd met zwaar hersenletsel naar het 
                         ziekenhuis in Heerlen afgevoerd Jan overleefde het ongeval
 
Met dank aan Henk A. Hazelaar
Met dank aan Henk A. Hazelaar